Update december

9 december 2014

Net toen we ons echt een beetje thuis begonnen te voelen in Suriname, de kuilen in de weg kenden, gewend waren aan het vochtige warme klimaat en Sranan Biri hadden ontdekt, stonden we plots weer op Zanderij met onze tassen.

We hebben de afgelopen maanden volop van ons leven in Suriname genoten. Zo zijn we op jachttrip gegaan met een collega van Frank. Hebben we een prachtige 2 daagse kayaktour gemaakt in het Coesewijne natuurreservaat, waar de gids ons heeft laten zien hoe je een kaaiman moet fileren en hoe heerlijk het vlees proeft. En nadat ons visum eindelijk rond was (na bijna 8 maanden), zijn we een dagje naar Saint Laurent geweest, in Frans Guyana en hebben we een echte pain du chocolat gegeten. Charlotte is nog geheel in stijl naar een Hindoestaanse bruiloft gegaan van een collega en Frank heeft meerdere mountainbiketours gegidst door het binnenland van Suriname.

Nadat ik (Charlotte) vrijwillig was gestopt bij het AZP, kreeg ik gelukkig weer snel een dag-nacht ritme en gaf de overdosis aan vrije tijd mij veel energie om mij op nieuwe vlakken te ontwikkelen. Ik heb mij de afgelopen tijd voornamelijk verdiept in de medicinale planten en kruiden die Suriname rijk is, door onder andere als werknemer bij Para Flor aan de slag te gaan. Para Flor is een botanische tuin, met als specialisatie de siergember. Naast de vele prachtige bloemen en planten staan er ook verspreid door de tuin vele medicinale planten en kruiden, zoals yarakopi, konsakawiwiri  en kowru-ati. Mijn project was het in kaart brengen van alle medicinale planten die in de tuin aanwezig waren, het opknappen van de kruidentuin en het samenstellen van een folder over de werking van deze kruiden. Daarnaast was het heerlijk om mezelf ook nuttig te maken bij het tuinonderhoud, bloemen oogsten en bloemstukken schikken.

Verder ben ik met Frits van Troon, Suriname haar bekendste bomenkenner, een aantal dagen naar zijn Tonka eiland geweest. Zeer enthousiast heeft hij mij uitgebreid verteld over de verschillende bomen langs het natuur-leerpad en over de projecten die hij heeft gerealiseerd en nog zou willen realiseren. Zoals o.a. het opzetten van een centrum waar de reguliere artsen samen zullen gaan werken met sjamanen en indianen.

De laatste weken in Suriname stonden in het teken van ons vertrek. Afscheid nemen, spullen inpakken en opsturen naar Nederland, auto verkopen, nog wat mooie tripjes maken. Helaas hebben we niet onze hele bucketlist kunnen afwerken, dus we moeten nog een keertje terug.

Hier op Curaçao staat de vakantie vooral in het teken van het verwerken van alle indrukken die Suriname heeft achtergelaten en voorbereiden op het volgende hoofdstuk in Zuid-Amerika. Zondag vliegen we naar Peru voor het volgende deel van ons avontuur. Verder blijven we natuurlijk sportief als altijd. We hebben de Xtreme Duo gereden, een MTB race over 65 km, met als resultaat een tweede plaats in de gemengde klasse. De komende week zullen we vooral te vinden zijn op het strand met een cocktail.

Ook onze foto’s zijn weer up to date, de albums trip september en december zijn nieuw.

Saludos!

1. René & Roos:
    9 december 2014
    Hoi Frank en Charlot,

Wat hebben jullie er weer veel mooie ervaringen bij! Fijn dat jullie het verblijf in Suriname goed en mooi hebben afgesloten. Zeer vervelend dat jullie Bucketlist voor Suriname nog niet af is waardoor jullie eens terug zullen moeten ;-)
    We hebben via Facebook al een aantal leuke foto's gezien van de Xtreme Duo Race. Super stoer dat jullie tweede zijn geworden! Na deze sportieve dag zullen jullie vast extra genieten van de dagen op het strand.
    Heel veel plezier nog in Curaçao en Zuid-Amerika!! Geniet vol op en alvast fijne feestdagen en jaarwisseling! Tot in maart! :D

Liefs René en Roos
  2. Tamara:
    10 december 2014
    Heel leuk om te lezen!!!! Wat een ervaring!
    Heel veel moois toegewenst in Zuid Amerika! Hier wel jullie bucketlist afwerken he;)
    -xxx- Tamara en Lize (ze leest gezellig mee)
  3. Miek:
    10 december 2014
    Wat is het weer leuk om te lezen! En wat een fantastische prestatie hebben jullie verricht bij de Xtreme Duo MTB race! Gefeliciteerd! Geniet van jullie tijd in Zuid Amerika! Liefs
  4. Louis en Jeanet:
    12 december 2014
    Hoi Charlot en Frank
    Heel veel succes met jullie nieuwe avontuur ,
    Liefs jeanet en louis
  5. Ans:
    14 december 2014
    Hallo Charlotte en Frank,

Goed om te vernemen dat je je energie weer terughebt en zulke mooie activiteiten onderneemt!

Ik hoop dat je de medicinale werking van de natuur in Nederland zult voortzetten.

Genieten jullie lekker verder en vanuit Langedijk wensen Theo en ik en Ingrid en Joël en Thijs en Anja jullie een mooie Kerst in Lima (?) toe en een veilig (!) Oudjaar en Nieuw begin van2015!

groetjes, Ans en Theo